AktualitātesIzglītībaĒdoles pagastsKabiles pagasts

Izmaiņas pirmo klašu komplektēšanā Ēdoles pamatskolā un Z.A. Meierovica Kabiles pamatskolā

Nepietiekama skolēnu skaita dēļ Kuldīgas novada domes deputāti augusta domes sēdē lēmuši 2025./ 2026. mācību gadā neatvērt 1. klasi Ēdoles pamatskolā un Z.A. Meierovica Kabiles pamatskolā.

Atverot pirmo klasi, pašvaldība uzņemas atbildību nodrošināt skolēniem kvalitatīvu un mūsdienu prasībām atbilstošu izglītību līdz pat 9. klasei. Diemžēl to nav iespējams pilnvērtīgi nodrošināt klasēs ar vienu, diviem vai četriem bērniem.  Jau šobrīd Z.A. Meierovica Kabiles pamatskolā 8. klasē mācās 1 izglītojamais, bet Ēdoles pamatskolā  6. klasē  – 3 skolēni. Šādos apstākļos nav iespējams nodrošināt nedz veselīgu sociālo vidi, nedz atbilstošu mācību dinamiku, cieš arī izglītības kvalitāte.

Lēmums par klases neatvēršanu nekad nav viegls, un tas tiek pieņemts, balstoties gan normatīvo aktu prasībās, gan ilgtermiņa skatījumā. Z. A. Meierovica Kabiles pamatskolā 1. klasei šogad pieteikti tikai četri bērni, no kuriem trīs nav deklarēti Kuldīgas novadā. Arī Ēdoles pamatskolā uz 1. klasi bija pieteikti 4 izglītojamie. Pagastu skolās minimālais skolēnu skaits klasē ir pieci bērni – tas ir zemākais slieksnis, lai pašvaldība vispār varētu saņemt valsts līdzfinansējumu pedagogu algām. Līdz ar to šajā gadījumā prasības netiktu izpildītas, un līdzfinansējums nebūtu pieejams.

Izglītības pārvalde līdz domes sēdei jau ir sazinājusies abu skolu pieteikto pirmklasnieku vecākiem un izskaidrojusi situāciju Lielākā daļa ir jau izvēlējušies uzsākt mācības 1.klasē citās Kuldīgas novada skolās, par vienas-Tukuma novadā dzīvojošas ģimenes lēmumu Izglītības pārvaldei informācijas nav.

Skolēnu skaita samazinājums ir visas Latvijas mēroga problēma, kas īpaši ietekmē pagastu skolas, jo tajās arvien grūtāk nodrošināt Izglītības un zinātnes ministrijas noteikto kritēriju izpildi. Pašvaldība, veidojot skolu tīklu, ņem vērā valsts prasības, vienlaikus darot visu iespējamo, lai atbalstītu mazās lauku skolas, tostarp pārdalot mērķdotāciju no lielākām izglītības iestādēm par labu mazākām.